Rozwój sportowej i pozasportowej kariery
Rachel była wybitną pływaczką, wielokrotną mistrzynią kraju. Odnosiła też sukcesy na arenie międzynarodowej. Po zakończeniu kariery została trenerką. Wydawałoby się, że jest to idealny pomysł na dalszą część jej życia. Dzięki temu większość dnia spędzała na pływalni. Pomiędzy jej obecnym a przeszłym życiem była jednak jedna znacząca różnica. Gdy trenowała, czas spędzony na pływalni, spędzała w wodzie. Po zakończeniu kariery do basenu już nie wchodziła. Instruowała swoich podopiecznych z brzegu. Ćwiczenia pokazywała „na sucho”. Pewnego razu, dawny znajomy, jeszcze z czasów kariery zawodniczej, odwiedził Rachel, gdy prowadziła trening na pływalni. Obserwując ją, odniósł wrażenie, że jest inną osobą. Po zakończonym treningu zapytał Rachel o jej pracę. W szczególności zainteresował go fakt prowadzenia treningu z brzegu. Dlaczego nie wchodzi do wody? Trenerka z dużą złością i żalem w głosie odpowiedziała, że od czasu zakończenia kariery nienawidzi basenu. Zapach wody powoduje u niech odruch wymiotny. Wykonuje tę pracę tylko dlatego, że jest to jedna z niewielu rzeczy, które potrafi.
Historia Rachel zachęca do refleksji. Co powinno być celem dla osoby uprawiającej sport? Jak zdefiniować sukces? Jak efektywnie udzielać wsparcia zawodnikom i zawodniczkom? Jak mogłaby potoczyć się kariera Rachel, gdyby otrzymała wsparcie od coacha sportowego lub psychologa?
W tej kwestii możemy jedynie snuć domysły. Uważam, że coach sportowy jest odpowiedzialny za towarzyszenie zawodnikom i zawodniczkom w osiąganiu wyznaczonych celów – zarówno tych krótko jak i długoterminowych. Mówiąc o celach długoterminowych musimy pamiętać także o życiu, które czeka na wszystkich sportowców po zakończeniu czynnej kariery zawodniczej. Pracując z moimi klientkami i klientami dbam o to, aby czuli się spełnieni także po zakończeniu kariery sportowej, między innymi dzięki skutecznemu wykorzystaniu doświadczenia i zasobów, które zdobyli będąc profesjonalnymi zawodniczkami i zawodnikami.
Gdybym pracował z Rachel to dbałbym o jej rozwój na każdym etapie kariery. Zazwyczaj na początku najważniejsze jest wzmocnienie motywacji, zbudowanie stabilnej samooceny oraz nabycie umiejętności zarządzania stresem i presją. Następnie sportowcy potrzebują opieki przy wyciąganiu wniosków z sukcesów i porażek. Nadchodzi również moment zaplanowania rozstania się ze sportem, przepracowania tego procesu oraz znalezienia nowej drogi zawodowej. Prawdopodobnie, gdyby Rachel przeszła trening mentalny to jej trenerska kariera mogłaby być dla niej bardziej satysfakcjonująca.
Przykładowe tematy na sesje coachingowe:
- Zmiana pozycji, dyscypliny lub kategorii wiekowej.
- Wybór i/lub zmiana klubu lub trenera.
- Powołanie do kadry i zakończenie kariery reprezentacyjnej.
- Kontuzje, zabiegi lub przerwy w karierze.
- Zmiany w życiu osobistym.
- Szczególnie udany lub wyjątkowo słaby sezon.
- Budowanie zaplecza pod kątem życia po karierze sportowej.
- Przygotowanie do zakończenia kariery.