Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /master/templates/gk_john_s/html/com_content/article/default.php on line 15

Rozwój kariery sportowej i pozasportowej

„Rachel była wybitną pływaczką, wielokrotną mistrzynią kraju. Odnosiła też sukcesy na arenie międzynarodowej. Po zakończeniu kariery została trenerką. Wydawało się, że jest to idealny pomysł na dalszą część jej życia.
Dzięki temu większość dnia spędzała na pływalni. Była tylko jedna różnica. Gdy trenowała, czas spędzony na pływalni, spędzała w wodzie. Po zakończeniu kariery do basenu już nie wchodziła. 
Instruowała swoich podopiecznych z brzegu. Ćwiczenia pokazywała „na sucho”. Pewnego razu dawny znajomy, jeszcze z czasów kariery zawodniczej, odwiedził Rachel, gdy prowadziła trening na pływalni. Obserwując ją, odniósł wrażenie, że jest inną osobą. Po zakończonym treningu zapytał Rachel o jej pracę. W szczególności zainteresował go fakt prowadzenia treningu z brzegu. Dlaczego nie wchodzi do wody?
Trenerka z dużą złością i żalem w głosie odpowiedziała, że od czasu zakończenia kariery nienawidzi basenu. Zapach wody powoduje u niech odruch wymiotny. Wykonuje tę pracę tylko dlatego, że jest to jedna z niewielu rzeczy, na której się zna, a w sklepie przy kasie lub jako sekretarka zarobiłaby mniej pieniędzy.”
Historia Rachel zachęca do refleksji. Co powinno być celem zawodnika? Jak zdefiniować sukces sportowy? Jak efektywnie udzielać wsparcia sportowcom? Jak mogłaby potoczyć się kariera Rachel, gdyby otrzymała wsparcie coacha sportowego lub psychologa, i jak mogłoby wyglądać jej obecne życie? 
W tej kwestii możemy jedynie snuć domysły. Jednak w naszym przekonaniu jedną z ról osób wspierających sportowców jest zadbanie o to, aby sportowcy w czasie swojej kariery skutecznie sięgali po cele, które są w ich zasięgu, a po zakończeniu kariery czuli się spełnieni i doświadczenia zdobyte podczas uprawiania sportu wykorzystywali w dalszym życiu. Wierzymy, że Rachel potrzebowała odpowiedniego wsparcia. W początkowych etapach kariery, jak radzić sobie z presją wyniku, budować samoocenę i czerpać radość z uprawiania sportu. W okresie młodzieńczym skąd czerpać motywację i jak określać cele oraz doceniać sukcesy i wyciągać wnioski z porażek. W końcowym etapie kariery, jak zaplanować rozstanie ze sportem i odpowiednio przygotować się do tego trudnego mementu. Gdyby tak się stało prawdopodobnie na swoją karierę patrzyłaby z większą satysfakcją, a swoją pasję byłaby w stanie przekazać młodszym wychowankom.